Psychologen zijn gebonden aan verschillende wetten en regels. 

In de eerste plaats is er de beroepscode van het NIP (www.psynip.nl). Hierin staat beschreven wat de gedragsregels van de psycholoog zijn binnen de behandelrelatie. 

Verder is er de WGBO (wet op de geneeskundige behandelovereenkomst) waarin de juridische relatie tussen patiënt en hulpverlener is geregeld. Zo is een psycholoog bijvoorbeeld gebonden aan een beroepsgeheim en mag er geen informatie aan derden verstrekt worden zonder uw toestemming. Ook hebt u het recht op inzage in uw dossier en is de psycholoog verplicht uw dossier 20 jaar te bewaren. 

De wet BIG (beroepen in de gezondheiszorg) regelt de bescherming van diverse beroepen, waaronder het beroep psycholoog. Alleen mensen die in het BIG-register zijn ingeschreven, mogen deze beroepen uitoefenen. 

Daarnaast zijn er de AVG (algemene verordening gegevensbescherming, voor het beschermen van uw persoonlijke gegevens), de meldplicht datalekken, de wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), de wet marktordeling gezondheidszorg, de zorgverzekeringswet en de beleidsregels van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Ook zijn er eisen verbonden aan de beroepsregistratie en de beroepsverenigingen en is een persoonlijk kwaliteitsstatuut in te zien op de website onder het gelijknamige tabblad.

Kwaliteitsbeleid

Het kwaliteitsbeleid van psychologiepraktijk Lumijn bestaat uit het regelmatig meten en evalueren van de klachtafname en de tevredenheid van de cliënt. De behandelingen of de procedures worden aangepast aan de uitkomsten hiervan.

Ook blijf ik op de hoogte van de landelijke en wettelijke normen voor de hulpverlening en de geldende richtlijnen voor verschillende behandelingen.

Daarnaast ontwikkel ik me als therapeut door diverse bij- en nascholingen te volgen bij erkende opleidingsinstituten.

Klachten

Mocht u ontevreden zijn over de behandeling of over het contact, dan kunt u dit aan mij kenbaar maken. Als we er niet uitkomen, kunt u een klacht indienen bij de Klachtencommissie van de LVVP. Hier kunt u meer informatie vinden over het indienen van een klacht bij de LVVP.

Het adres van de LVVP is Postbus 13086, 3507LB Utrecht en het e-mailadres is klachtencommissie-lvvp@kbsadvocaten.nl. Er zal eerst via bemiddeling geprobeerd worden om het probleem op te lossen.

 

T 038 - 423 7778
E info@lumijn.nl

Let op:Neem bij de intake een verwijsbrief, uw zorgpas en uw identiteitsbewijs mee.
Wachttijd

 

Op dit moment is de wachttijd 3 tot 4 maanden.